Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) noslēgusi sadarbības līgumu ar Latvijas Universitāti (LU) par Starptautiskās pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas pētījuma (OECD PIAAC) īstenošanu.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskais pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas pētījums PIAAC (The Programme for the International Assessment of Adult Competencies) ļaus novērtēt 16 – 65 gadus vecu Latvijas iedzīvotāju prasmes galvenajās informācijas apstrādes jomās – lasītprasmē, rēķinātprasmē un problēmu risināšanā. Rezultāti ļaus secināt, kā pieaugušie izmanto savas zināšanas un prasmes ikdienas dzīvē un darbā. Iegūtie dati ļaus analizēt neatbilstības starp prasmju piedāvājumu un pieprasījumu darba tirgū, to, kā attiecīgās prasmes ietekmē atlīdzības apjomu, kā arī sniegs visaptverošu ieskatu par valsts cilvēkresursu kvalitāti starptautiskā salīdzinājumā. Latvijā līdz šim nav veikti līdzīga mēroga pētījumi, kas tiktu vērsti uz pieaugušo iedzīvotāju prasmju novērtēšanu.
OECD PIAAC pētījuma dati veicinās labāku izpratni par:
- Izglītības sistēmas funkcionalitāti
- Neatbilstības apjomu starp izglītības rādītājiem un darba tirgus pieprasījumu
- Vienlīdzīgām iespējām iegūt izglītību un paaudžu mobilitāti
- Jauniešu spējām iekļauties darba tirgū pēc izglītības iegūšanas
- Analfabētisma un sliktas lasītprasmes apjomu
- Riska grupām
- Saikni starp galvenajām kognitīvajām prasmēm un mainīgajiem rādītājiem, piemēram, demogrāfija, veselība, izglītības fons.
Pieaugušo prasmju pētījumu iespējams apskatīt šeit.
Pētījums 2024. gadā Latvijā tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda Pluss ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai”, “Starptautiskais pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas pētījuma OECD PIAAC 2022-2023” primārās analīzes posms, ar projekta identifikācijas Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001, ietvaros.
Pētījuma datu savākšanas posms 2018.-2023.gadā tika īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.1/16/I/001 “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos” ietvaros.