Latvijas Universitātes (LU) Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes (ESZF) docentes Laura Ardava-Āboliņa un Klinta Ločmele tīmekļseminārā akadēmisko bibliotēku darbiniekus iepazīstināja ar jaunākajiem medijpratības un informācijas meklēšanas paradumu Latvijas un starptautisko pētījumu rezultātiem, kā arī atziņām par informācijas pārslodzi un citiem medijpratības apvedceļiem.

Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Latvijas Akadēmisko bibliotēku asociācijas 9. oktobrī organizētajā tīmekļseminārā, kas pulcēja aptuveni 140–150 dalībnieku, ESZF docentes Klinta Ločmele un Laura Ardava-Āboliņa dalījās ar atziņām par medijpratības nozīmi studējošajiem un gados jaunākajai paaudzei. K. Ločmele lekcijā “Studentu medijpratība praksē: no TikTok līdz bibliotēkai” analizēja jauniešu informācijas meklēšanas un lietošanas paradumus, savukārt L. Ardava-Āboliņa lekcijā “Medijpratība akadēmiskajā vidē. Vai tāpēc mazāk izaicinoša?” pievērsās informācijas pārslodzei un emociju ietekmei uz kritisko domāšanu, kā arī ekskursam medijpratības terminoloģijā. Seminārs izcēla bibliotekāru lomu, palīdzot studentiem un jaunajai paaudzei orientēties informācijas plūsmā.

Doc. Klinta Ločmele savā prezentācijā iezīmēja aktuālos Latvijas un starptautiskos pētījumu rezultātus par sabiedrības, īpaši studējošo, informācijas meklēšanas un lietošanas paradumiem. Viņa skaidroja “Reuters Institute” digitālo ziņu patēriņa pētījumu, kas liecina par pieaugošu ziņu iegūšanu video formātā no sociālajiem medijiem, piemēram, TikTok, Instagram Reels un YouTube. “Jauniešiem kļūst vājāka saikne ar ziņu medijiem, jo jaunumi par to, kas notiek pasaulē, tiek iegūti no interneta ietekmētājiem, politiķiem, raidierakstu veidotājiem u.tml.,” norādīja doc. Ločmele. Viņa uzsvēra, ka video tiešraižu popularitāte pieaug pat starp 8–12 gadus veciem bērniem, kas liecina par būtiskām izmaiņām mediju ainavā un medijpratības izglītībā.

K. Ločmele piedāvāja arī asprātīgu skatījumu uz jauniešu iestrādnēm sociālajos tīklos, norādot, ka sociālo mediju lietošanas iemaņas var būt noderīgas arī izglītības un informācijas ieguves procesā. “TikTok un bibliotēkas nav tikai pretstats,” sacīja docente Ločmele, “jauniešu prasmes TikTok lietošanā var noderēt arī darbā ar bibliotēkas resursiem, piemēram, atlasot atslēgvārdus meklēšanai datu bāzēs vai izvērtējot avota uzticamību.” Viņa akcentēja, ka šādas prasmes, tostarp sadarbības un informācijas izvērtēšanas iemaņas, var veicināt efektīvāku bibliotēku resursu izmantošanu, tādējādi sašaurinot plaisu starp digitālo un akadēmisko vidi.

Doc. Laura Ardava-Āboliņa savā lekcijā sniedza teorētisku pamatu, izskaidrojot medijpratības terminoloģiju un izaicinājumus, kas saistīti ar informācijas pārslodzi. Viņa salīdzināja informācijas plūsmu ar konveijera lenti: “Informācijas pārslodzi var salīdzināt ar konveijera lenti, pa kuru nāk konfektes, kas mums glīti jāiepako. Jo ātrāk rit konveijers, jo neakurātāk sanāk iepakot vai nesanāk vispār.” Informācijas pārslodze apgrūtina kritisko domāšanu.

Vēl viens būtisks medijpratības apvedceļš, ko Ardava-Āboliņa izcēla, ir emociju ietekme uz informācijas uztveri. Viņa norādīja, ka “medijpratība un informācijpratība nereti beidzas tur, kur sākas mūsu vēlme kaut kam noticēt.” Tie ir apšaubāmi avoti, piemēram, vilinoši pirkumi internetā, viegli veselības risinājumi vai pat “plēsoņžurnāli”, kas nesen aktualizējās arī LU dienaskārtībā. Docente aicināja bibliotekārus un studentus apzināties emociju lomu un stiprināt kritisko domāšanu, lai izvairītos no dezinformācijas slazdiem.

Lielā interese par semināru apliecināja medijpratības aktualitāti, kad informācijas apjoms un ātrums rada jaunus izaicinājumus. Abas docentes uzsvēra bibliotekāru nozīmi, palīdzot studentiem apgūt prasmes, kas nepieciešamas informācijas izvērtēšanai un efektīvai izmantošanai. Ločmeles un Ardavas-Āboliņas lekcijas sniedza pētījumos balstītu informācijas meklēšanas jaunāko paradumu un medijpratības aktuālāko tendenču  kopsavilkumu un analītisku vērtējumu, kas papildināja teorētiskās zināšanas un sniedza praktisku ieteikumus darbā ar studentiem un jauniešiem, izmantojot bibliotēku resursus.

Dalīties