2018. gadā arī ieraudzīsim nodokļu reformas pirmos rezultātus. Pirmkārt jau to jutīsim savos maciņos, bet būtiski tā skars uzņēmumus un atsevišķas nozares. Labā ziņa - mazo un vidējo algu saņēmēji, kā arī ģimenes ar trim un vairāk bērniem papildus ģimenes budžetā iegūs aptuveni 100 eiro, bet lielo algu saņēmējiem gan jārēķinās ar būtisku nodokļu palielinājumu. Ja ne tiešā veidā, tad netieši visus skars akcīzes nodokļa paaugstināšana degvielai. Tie, kas pārvietojas ar auto, par katru degvielas litru turpmāk maksās par aptuveni pieciem centiem vairāk. Savukārt ikviens šo pieaugumu, visticamāk, izjutīs preču un pakalpojumu cenu pieaugumā, Īpaši nopietni degvielas cenu kāpums ietekmēs transporta un loģistikas nozares uzņēmumus. Nodokļu reforma noteikti atstās ietekmi ne tikai uz uzņēmumu attīstību, bet arī rīcību. Šogad redzēsim, kādu stratēģiju būs izvēlējušies Latvijā strādājošie uzņēmumi - vai tie joprojām izņems peļņu dividentēs vai, kā iecerēts reformā, investēs uzņēmuma attīstībā. Vai uzņēmumi turpinās darboties Latvijā vai izvēlēsies pārcelt savu darbību uz valstīm ar izdevīgāku un paredzamu nodokļu režīmu? Arī pērn uzsāktā veselības aprūpes reforma turpinās uzdot arvien jaunus jautājumus, uz kuriem politikas veidotājiem būs jāmeklē atbildes. Svarīgākie - valsts versus privāta veselības sistēma kopējā veselības aprūpes piedāvājumā, veselības aprūpes pieejamība un apdrošināšana. Latvijai agrāk vai vēlāk šīs izvēles būs jāizdara, labāk - ātrāk. Pie 2017. gada svarīgākajiem notikumiem Latvijā noteikti jāmin MTG Baltija pārdošana, Latvijas Gāzes reorganizācija un pamatotā «šūmēšanās» par OIK, kā arī valdības lēmums neapvienot telekomunikācijas milžus - Latvijas Mobilo Telefonu un Lattelecom. Iespējams, ka tas pat būs uz labu, jo tuvākie gadi Latvijā un pasaulē noteikti aizritēs tehnoloģiju zīmē, jo jau tā straujā nozares attīstība tikai vēl uzņems apgriezienus, tajā skaitā e-komercija - attīstīsies visa veida «bezcilvēku» (robotu) saziņa, pārdošana un klientu serviss. Savukārt 2018. gada nozīmīgākie izaicinājumi solās būt airBaltic stratēģiskā vai finanšu investora piesaiste, Latvijas Dzelzceļa un Latvijas ostu tālākā attīstības stratēģija, lai mazinātu atkarību no Krievijas kravām un Eiropas ieceres atteikties no ogļu izmantošanas. Valsts svinēs 100 gadus, un mēs varam šo notikumu ne tikai skaisti atzīmēt, bet izmantot arī kā iespēju piesaistīt Latvijai gan investorus, gan tūristus, lai dotu grūdienu ekonomikas izrāvienam ja ne nākamajiem 100, tad tuvākajiem gadiem.
Vai uzņēmumi turpinās darboties Latvijā vai izvēlēsies pārcelt savu darbību uz valstīm ar izdevīgāku un paredzamu nodokļu režīmu? Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 05.01.2018.