

Profesores Anda Batraga, Jeļena Šalkovska, Tatjana Volkova, Dr. Didzis Rūtītis, kā arī zinātniskie asistenti Eduards Aksjoņenko, Marta Kontiņa un Liene Kaibe piedalījās nozīmīgās konferencēs, prezentējot pētījumus, kas palīdz MVU stiprināt konkurētspēju un pielāgoties mūsdienu izaicinājumiem.
Pētnieki izstrādājuši jaunu konceptuālu ietvaru, kas palīdz MVU sistemātiski pārvaldīt korporatīvo identitāti, aptverot zīmola pārvaldības vizuālos elementus, organizācijas kultūru, struktūru, tehnoloģijas un uzvedības prakses. Šis ietvars praktiski palīdz MVU saskaņot savu identitāti ar stratēģiskajiem mērķiem, stiprinot iekšējo pārvaldību, komunikāciju un ārējo uztveri.
No 12. līdz 14. maijam pētnieki piedalījās “Gartner 2025 EMEA Global Marketing Symposium/Xpo” konferencē Londonā, kas ir viens no vadošajiem pasaules mārketinga un digitālās transformācijas forumiem. Konferences plenārsesijās un diskusijās tika uzsvērta mārketinga efektivitāte digitālās transformācijas laikmetā, kas prasa stratēģisku pielāgošanos, tehnoloģiju izpratni un jaunu domāšanas kultūru.
Galvenās atziņas: mākslīgais intelekts (MI) attīstās no veiktspējas uzlabošanas rīka par lēmumu pieņēmēju un klientu ietekmētāju, tāpēc uzņēmumiem jāgatavojas mijiedarbībai ar MI ne tikai tehnoloģiski, bet arī ētiski un komunikatīvi. MI rada būtiskus zīmola integritātes apdraudējumus. Šie riski prasa apzinātu vadību un darbinieku izglītošanu. Sagaidāma vadības struktūras maiņa, prognozēts vidējā līmeņa vadītāju skaita samazinājums nākamajos 5–10 gados, liekot pārorientēt organizatoriskos procesus.
19. – 20. jūnijā pētnieki prezentēja rezultātus RTU Rēzekne organizētajā 16. starptautiskajā konferencē “Environment. Technology. Resources.”, fokusējoties uz korporatīvās identitātes vadīšanu un digitālās transformācijas konceptuālo ietvaru MVU, īpaši kreatīvajās industrijās. Pētot kreatīvās industrijas specifiku Latvijā un Eiropā un sasaistot tās ar ilgtspējas un korporatīvās identitātes pārvaldi, secināts, ka ilgtspējīgas attīstības integrācija uzņēmuma identitātē un procesos kļūst par būtisku konkurētspējas faktoru. Jaunizstrādātais modelis piedāvā risinājumus MVU, kā novērst zaļmaldināšanas riskus un veidot pārskatāmas, izmērāmas un uzticamas ilgtspējas prakses, kas stiprina konkurētspēju un sabiedrības uzticību.
28. – 29. maijā Rīgā notika 18. starptautiskā zinātniskā Baltijas biznesa vadības konference “Human-Tech Era: Humans and Technology Shaping Sustainable Societies Together”. LU un BA pētnieki dalījās ar atziņām par stratēģiju, digitālo transformāciju, ilgtspēju un korporatīvo identitāti. Starp tām arī svarīgi pētījumos izdarīti secinājumi: digitālie rīki (ERP, CRM, ESG platformas) atbalsta identitātes attīstību tikai tad, ja tie cieši saistīti ar uzņēmuma vīziju, digitālajām spējām un inovāciju kultūru. Tehnoloģiju izmantošana MVU jābalsta skaidros stratēģiskos procesos, nosakot mērķus un vispārējo virzienu, tā izvairoties no neatbilstības un resursu izšķērdēšanas, kas ir pretstats labai ilgtspējīgas pārvaldības praksei.
MVU korporatīvās identitātes vadībā būtiska nozīme ir e-lojalitātei, īpaši saziņā ar mērķauditorijām digitālajos kanālos, piemēram, lietotnēs, tīmekļvietnēs u.c. Vienlaikus tradicionālie mārketinga kanāli, piemēram, drukātie bukleti vai vides reklāma, joprojām ir nozīmīgi un bieži tiek izmantoti paralēli digitālajiem risinājumiem.
Paralēli 27. maijā norisinājas pirmskonferences seminārs doktorantiem, stiprinot jaunāko pētnieku kompetences.
Pētnieku grupa iesniegusi publicēšanai divus zinātniskos rakstus 25. starptautiskās konferences “RelStat-2025” ziņojumu krājumā “Springer Book Series Lecture Notes in Networks and Systems proceedings.” Oktobrī gaidāmajā konferencē, iepazīstinot ar digitālās transformācijas un korporatīvās integrēšanas konceptuālo ietvaru, tiks prezentēti praktiski piemēri digitālās transformācijas un ilgtspējas sasaistē ar korporatīvo identitāti radošajos MVU.
Pētnieku grupa sagatavojusi Latvijas Zinātnes padomes FLPP konkursam projekta pieteikumu “Korporatīvā identitāte digitālajā laikmetā: MVU digitālās transformācijas ietvara apstiprināšana un pilotēšana”, kā arī organizējusi regulāras tikšanās un apspriedusi pētījuma kvantitatīvo metožu pielietojumu mērķu sasniegšanā.
LU ESZF un BA pētnieku darbs apliecina apņemšanos veicināt zinātnisko izcilību un piedāvāt praktiskus risinājumus MVU konkurētspējas un ilgtspējīgas attīstības stiprināšanai digitālajā laikmetā.
Pētījumu projekts “Korporatīvā identitāte digitālajā laikmetā: digitālās transformācijas ietekme uz korporatīvās identitātes pārvaldību un stratēģijas veidošanos” uzsākts 2024. gada septembrī un turpināsies līdz 2026. gada jūnijam.
Pētniecības grantu konkursi ir viena no aktivitātēm, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumiem Nr. 721 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena “Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana” 5.2.1.r. reformas “Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma” 5.2.1.1.i. investīcijas “Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti” otrās kārtas “Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti” īstenošanas noteikumi”. Granti tiek piešķirti no Atveseļošanas fonda un valsts budžeta līdzekļiem un administrēti Ministru kabineta noteikumos paredzētā LU un BA kopīgā projekta “Latvijas Universitātes iekšējā un ārējā konsolidācija” (Nr.5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007) ietvaros. Projekta kopējais īstenošanas laiks ir līdz 2026. gada 31. maijam.