No kreisās: doc. Gunta Kalvāne, prof. Ramona Rupeika-Apoga, asoc. prof. Līga Ozoliņa-Molla. Foto no LU docētāju pesonīgā arhīva.

Latvijas Universitātes (LU) pārstāvji, tostarp Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes (ESZF) profesore Ramona Rupeika-Apoga, piedaloties FORTHEM koprades mācību programmā Agderas Universitātē, bagātināja grupas procesu vadības un dizaina domāšanā balstīto metožu izmantošanas pieredzi. Programmas mērķis - veicināt efektīvu sadarbību FORTHEM laboratorijās un pilnveidot studiju procesu partneru universitātēs.

No 2025. gada 16. līdz 20. jūnijam Agderas Universitātē Norvēģijā FORTHEM koprades mācību programmā (FORTHEM Co-creation Training Program) LU pārstāvji ieguva praktiskas zināšanas par procesu vadīšanu jeb fasilitēšanu un sistēmisko domāšanu sarežģītu problēmsituāciju risināšanai.

“Dalība šajā seminārā bija ļoti vērtīga – tā deva ne tikai jaunas praktiskas metodes darbam ar studentiem un kolēģiem, bet deva iespēju uz koprades nozīmi akadēmiskajā vidē paraudzīties jaunā skatījumā,” uzsver ESZF prof. Ramona Rupeika-Apoga. “Īpaši mani uzrunāja dažādie iesildīšanās uzdevumi un refleksijas brīži, kas palīdzēja veidot uzticības pilnu un radošu darba atmosfēru.”

Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes doc. Gunta Kalvāne (FORTHEM Klimata un resursu laboratorijas pārstāve) piebilst: “Mācību programma ir veidota divās daļās – gan attālināti, gan klātienē –, kas dod iespēju praksē pielietot apgūtās metodes uzreiz abās vidēs, kas lieti noder studiju procesā. Lai arī dizaina domāšanā balstītas metodes savā docēšanas pieredzē izmantoju bieži, programmā apgūtās metodes ļaus vēl vairāk bagātināt nodarbības, strādāt ar kompleksiem izaicinājumiem, attīstot sistēmisko domāšanu, kas ir svarīga vides ģeogrāfijā.” FORTHEM partneru zināšanas par procesu vadīšanu viņai lieti noderēs Doktorantūras skolā, organizējot darbseminārus.

“Agderas Universitāte studentu skaita ziņā ir līdzīga Latvijas Universitātei,” saka Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultātes asoc. prof. Līga Ozoliņa-Molla (FORTHEM Pārtikas zinātnes laboratorijas pārstāve). “Tādēļ īpaši nozīmīga ir gan norvēģu kolēģu pieredze pasākuma organizēšanā, gan ikdienas darbu plānošanā, mēģinot sabalansēt ikdienu starp akadēmisko, pētniecības un administratīvo darbu.”

Programma apvienoja teorētiskās un praktiskās nodarbības, kurās dalībnieki sagatavoja un vadīja nodarbību fragmentus ar FORTHEM kolēģiem, veicinot starpkultūru izpratni. Organizatoru spēja pielāgot programmu dalībnieku vajadzībām, piemēram, iekļaujot prototipēšanas nodarbību, padarīja mācības aizraujošas. Sociālā programma, tostarp Kunstsilo mākslas muzeja apmeklējums, sniedza ieskatu Norvēģijas akadēmiskajā un kultūras vidē, papildinot profesionālo pieredzi.

Dalīties