Katru gadu svētki nāk ar notikumiem - Ziemassvētku tirdziņiem, korporatīvajām ballēm, labdarības maratoniem, protams, arī ar krāšņi dekorētiem veikalu skatlogiem, mākslinieciski tematiski izkārtotām preču ekspozīcijām... Notikumu mārketings ir ietekmīgs instruments patērētāju uzvedības ietekmēšanā, turklāt tāds, kurā labprāt iesaistāmies un līdzdarbojamies nepiespiesti. Tāpēc patērētāju pieredzi veidojoši pasākumi ir viena no mārketinga komunikācijas platformām, kuru uzņēmumi attīsta integrācijā ar citām, piemēram, reklāmu, sabiedriskajām attiecībām un personisko pārdošanu, tādējādi panākot to sinerģijas efektu. Uzņēmumam, produktam vai zīmolam kļūstot par notikuma sastāvdaļu, patērētāju skatījumā tas iegūst papildus nozīmi, turklāt ne tikai ietekmējot jau esošos lojālos patērētājus, bet vienlaicīgi tas ir arī labs veids, kā uzlabot atpazīstamību un diferencēt savu piedāvājumu, popularizēt zīmolu un veicināt pozitīvas informācijas plūsmas izplatīšanos.
Pirms kāda laika mums ar kolēģiem izvērsās diskusija par to, vai daudzas mūsdienu industrijas jomas vispār ir iespējams uzskatīt par ilgtspējīgām, ņemot vērā, ka to panākumus mēra ar saražotās produkcijas vai sniegto pakalpojumu patēriņa dinamikas rādītājiem. Protams, tie ir gan apmierināti un lojāli klienti, gan izcili produkti un progresīvas tehnoloģijas, gan korporatīvā sociālā atbildība, taču vienlaikus arī lielisks mārketings, kas vairāk stāsta par patērēšanas labumiem, mazāk par saprātīgu un ilgtspējīgu patēriņu, liekot aizdomāties - varbūt man nemaz to skaisto mantu nevajag. Vai mūsdienu patērētājs ir gatavs būt atbildīgs un ilgt-spējīgs savos patēriņa ieradumos? Kā liecina patērētāju uzvedības attīstības tendences, pēdējos gados aizvien vairāk cilvēku sāk aizdomāties - ko tieši un cik daudz viņi pērk, kādu labumu tas dod ne tikai viņiem personiski, bet arī sabiedrībai kopumā, labprāt atsaucoties uz tādām mārketinga aktivitātēm, kuras uzskata par jēgpilnām un savam dzīves stilam atbilstošām.
Notikumu mārketings ir viena no šādām uzņēmumu iespējām, lai parādītu gan sevi, gan iesaistītu savus esošos un potenciālos klientus kādās kopīgi darāmās lietās un aktuālās norisēs, varbūt - arī vienkārši dotu iespēju cilvēkiem justies labākiem un priecīgākiem, piederīgiem un palīdzēt varošiem. Svētki ir kopā būšanas rituāls, kurā sava vieta ir gan dāvanu došanas, gan dāvanu saņemšanas priekam, tomēr tam nevajadzētu pārvērsties par dāvināmo objektu pirkšanas maratonu ar šķēršļu joslām un pēcsvētku vilšanās sajūtu par pārmērīgiem tēriņiem. Varbūt ne-pērkam dāvanas, bet vienkārši kopā izbaudām svētku laiku?
Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 20.12.2017.