Ceturtdien, 9.oktobra vakarā, kad maģistrantiem paredzēta lekcija kursā ,,Populārā kultūra un mediji’’, LU Sociālo zinātņu Komunikācijas studiju programmas 2.kursa maģistranti kopā ar mācībspēkiem, devās uz izstāžu zāli „Arsenāls”, lai aplūkotu pasaulē zināmākā latviešu izcelsmes mākslinieka Gustava Kluča izstādi ,,Kāda eksperimenta anatomija’’ – Rīgas kā Eiropas galvaspilsētas programmas notikums. Klucis pazīstams kā t.s. ‘’krievu konstruktīvisma’’ stila iedibinātājs un pārstāvis mākslā.
,,Arsenālā’’ apskatāmi oriģinālie Gustava Kluča plakātu meti, kuri kalpoja par pamatu mākslinieka darbu masu ražošanai. Tajos saskatāmi dažādi izmantotie materiāli un faktūras, kas būtiski atšķīra G. Kluča darbus no ierastās tā laika plakātu mākslas. Klucis savu lielāko slavu iemantoja, savos darbos izmantojot fotomontāžas tehniku, kas 20.gadsimta sākumam bija inovatīvs risinājums, kļūstot par mākslinieka atpazīstamības iezīmi.
Tā kā par sevi nepārtraukti lika manīt drošības sistēma, secinājām, ka izstāde ir tiešām ļoti vērtīga. Gustava Kluča plakāti tika plaši izmantoti boļševistiskās Krievijas politiskās un sociālās propagandas nolūkos, kas palīdzēja stiprināt jaundibināto sociāldemokrātisko varas iekārtu. G. Kluča radītā elementu izkārtojuma kompozīcija plakātos, mūsdienās kalpo par reklāmas plakātu kompozīcijas paraugu.
Izstāde atklāj gan mākslinieka fanātisko darbaholismu, ticību sociāldemokrātiskajai ideoloģijai, gan arī viņam neraksturīgu un dzīvē reti sastopamu maigo dabu, kas izpaužas Kluča radītajos portretos un dabas ainavās.
Lai noskaņotos izstādes apmeklējumam, profesore Vita Zelče ieteica noskatīties režisora Pētera Krilova 2008. gada dokumentālo filmu ,,Klucis – Nepareizais latvietis’’, kura skatāma arī izstādes apmeklējuma laikā.
Izstāde apskatāma līdz 26.oktobrim.
Vairāk foto
Teksts:
Lelde Nagliņa
Kristīne Apša
Foto:
Dace Znotiņa