

Ceturtdienas, š. g. 12. janvāra vakarā Latvijas Universitātes (LU) Sociālo zinātņu fakultātes (SZF) Komunikācijas studiju nodaļas un Informācijas un bibliotēkas studiju nodaļas maģistranti un mācībspēki viesojās Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (LNB) un vērtēja patlaban apskatāmās izstādes – “Pēcskaņas. Populārā kultūra 19. un 20. gadsimta mijā Latvijā” un “Reklāmas slepenā dzīve”.
Īpaši pozitīvas sajūtas vizuālā un saturiskā līmenī LU viesiem sniedza populārajai kultūrai veltītā izstāde, kuras apskati bagātināja tās veidotāju – literatūrzinātnieces Dr. philol. Evas Eglājas-Kristsones un izstādes kuratores Līgas Lindenbaumas – izsmeļošais stāstījums.
“Šī izstāde parāda, ka mūsdienu populārā kultūra nemaz tik daudz neatšķiras. Izstāde ir ļoti laba, jo tajā aplūkojami plakāti, romāni, pastkartes un pat erotiski attēli. Izstāde palīdz saprast, ka neraugoties uz tehnoloģiju attīstību, cilvēks ir palicis tāds pats, kāds tas ir,” savu pārliecību pauda LU doktorants Oskars Gruziņš.
Maģistrants Raimonds Grants pēc izstādes aplūkošanas dalījās iespaidos par tās saturisko pusi: “Izstādē primāri akcentēta dzejnieka, izdevēja, aktiera un dramaturga Edvarda Treimaņa-Zvārguļa personība. Vienlaikus būtiski aktualizētas tēmas par tā laikmeta raksturīgo romānu un lugu popularitāti, sieviešu jaunajām identitātēm, ceļošanu un tūrisma attīstību, tostarp dažādiem suvenīriem, atklātnēm un atmiņu rakstīšanu, jauniem lasīšanas paradumiem (puķu valodas, puķu pulkstenis, pastmarku novietojuma nozīmīgums, vēstuļu un atbilžu vēstuļu paraugi), brīvā laika pavadīšanu, biedrībām un citiem fenomeniem”.
Savukārt maģistrante Dārta Mežule akcentēja izstādes vizuālo pievilcību: “Izstāde ir ne vien baudāma acij, bet arī sniedz plašāku skatījumu par to, kas sabiedrībā laikmetu griezumā uzskatīts par aktuālu. Ekspozīcijā ietvertie materiāli pirmajā acu uzmetienā var šķist savstarpēji nesaistīti, taču izstādes kontekstā “apvienojas” un ļauj aplūkot tālaika cilvēku ikdienas prakses. Ekspozīciju jo īpaši baudāmu padara tematiski sadalītās “kastes”, kas vieglā un saistošā veidā ļauj uztvert informāciju. Izstādes veidotāju plūstošais stāstījums veiksmīgi sapina 19./20.gs. un mūsdienu aktualitāšu līdzības un atšķirības,” atzīst.
Pasākuma noslēgumā LU maģistranti un mācībspēki apskatīja starpkaru perioda Latvijas reklāmai veltīto izstādi, ko novērtēja kā galvenās tālaika reklāmas tendences atspoguļojošu ieskatu Latvijas reklāmas vēsturē.
Tuvāk par izstādēm skatīt LNB mājaslapā:
lnb.lv/lv/nacionalaja-biblioteka-atklas-izstadi-par-popularo-kulturu-latvija
lnb.lv/lv/notikums/izstade-reklamas-slepena-dzive